"Kaikki sosiaaliset/poliittiset järjestelmät ovat yritys toteuttaa etiikkaa, jonka tarkoituksena on yleensä hyödyttää jotakuta. Ei voi katsoa syvemmälle kuin politiikan tasolle ja osoittaa sormella valtiota valintavälineenä. Kyllä, se on ollut oletusarvoinen suora väline suuren osan ihmiskunnan historiasta. Mutta harjoituksesta ei saada lisätietoa.
On parempi tarkastella seuraavia kolmea kysymystä:
A) Kenen arvoja pidetään tärkeinä? Tämä liittyy seuraavaan kysymykseen
B) Mitä varten ihmisen tulee elää?" - tai - kenen pitäisi hyötyä miehen teoista?
C) Minkä perusperiaatteen mukaan hänen tulisi toimia saavuttaakseen tämän tavoitteen?
Identaariset sosialistit ja "tavalliset" sosialistit antaisivat samanlaiset vastaukset näihin kolmeen kysymykseen:
A) Yksittäisten ihmisten "arvot" ovat epäilyttäviä, koska yksilöllinen järki ei pysty käsittämään noumenaalisia totuuksia. Arvot, joilla on merkitystä, ovat kollektiivin arvot. Valittavissa on vaihteluita {luokan, rodun, kansallisen alkuperän, uskonnon, sukupuoli-identiteetin mukaan ...}
B) Ihmisen tulee elää muiden vuoksi. Mitkä "muut"? Tämä riippuu valitusta ryhmästä ... katso (A)
C) Ihmisen tulee tehdä velvollisuutensa ja tuottaa arvoja, mutta hyveet käsittävät arvojensa uhrauksen "muille". Arvosta luopuminen ja arvon uudelleenjako ovat hyveen tunnusmerkkejä. Tämä on perusta "jokaiselle tarpeidensa mukaan, jokaiselta kykyjensä mukaan".
Johdonmukaisesti kapitalismia tukeva vastaus yllä oleviin kysymyksiin on seuraava:
A) Yksittäiset ihmiset voivat valita arvonsa
B) Jokaisen ihmisen elämä on hänen itsensä päämäärä
C) Ihmisten tulee käyttää rationaalisuuden hyvettä hahmottaakseen ja tuottaakseen tarvitsemiaan arvoja. Heidän tulisi olla vuorovaikutuksessa muiden miesten kanssa vain "kauppiaan periaatteen" mukaisesti."
Kommentti artikkelissa
https://mises.org/wire/socialism-not-groupthink-statethink-brief-comment-jordan-peterson
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti