Tuleeko Gavin Newsomista uusi "teflon" poliitikko?
Kun todellisuus iski demokraattiseen puolueeseen ja sen hallitsevaan luokkaan kuuluviin liittolaisiin vaalien jälkeisenä päivänä, yhden demokraattien on täytynyt olla helpottunut: Kalifornian kuvernööri Gavin Newsom. Kamala Harrisin tappio ei ainoastaan päätä hänen poliittisen uransa - ainakin presidenttitasolla - vaan myös avaa tien Newsomille jatkaa Valkoista taloa.
Harrisin voitto olisi lykännyt Newsomin etsintöä kahdeksalla vuodella, mutta nyt hän voi alkaa luomaan pohjatyötä ehdolle vuonna 2028. Newsom viettää seuraavat kaksi vuotta virassa ennen kuin hänestä tulee kokopäiväinen ehdokas, ja perustuslaillisen rajan vuoksi. Kahdella ehdolla republikaaneilla ei ole etua (tai painoarvoa) virkaan, ja he todennäköisesti esittävät ehdokkaan, jolla on vähemmän tunnettuutta kuin Newsomilla
***
Osa ongelmaa on se, että Kalifornian ympäristöstandardeista tulee usein koko maan standardien edeltäjä, mutta Jones-lain ansiosta Kalifornian politiikalla on suhteettoman suuri vaikutus muiden elämään. Koska Kalifornia on lähellä Aasiaa (ja erityisesti Kiinaa), se on luonnollinen paikka Aasiasta tuleville konttialuksille tuoda Yhdysvaltoihin tuotuja tavaroita, ja tällä hetkellä noin 40 prosenttia kaikesta USA:n tuonnista tulee Losin satamien kautta. Angeles ja Long Beach.
Jones-lain vuoksi ulkomaisessa omistuksessa olevat alukset eivät voi viedä tavaroita mihinkään muuhun Yhdysvaltain satamaan, elleivät ne pysähdy ulkomaisessa satamassa, joka on jonkin matkan päässä. Näin ollen he eivät voi viedä tavaroita Kaliforniaan ja sitten purjehtia Yhdysvaltain itärannikolle ja viedä tavaroita sinne. Tämän lain vaikutuksena on, että valtava määrä muualle Yhdysvaltoihin meneviä tuontitavaroita on kuljetettava rekoilla tai rautateillä Kalifornian kautta, ja kun otetaan huomioon siirtoautoja koskevat tiukat määräykset, tavaroiden kuljettaminen kyseisen osavaltion kautta on erittäin kallista.
Koska siirtokuorma-autoja säätelevät lait ovat vielä tiukempia, se voi vain nostaa kustannuksia – ellei Jones-lakia kumota, mikä on erittäin epätodennäköistä, kun otetaan huomioon demokraattien ja ammattiliittojen melkein uskonnollinen tuki sen aiheuttamista vaikeuksista huolimatta . Koska Newsom tukee Kalifornian kuorma-autoja säätelevää ankaraa lainsäädäntöä, hänellä on myös suora rooli siinä, että Kalifornia on kuljetusten pullonkaula muulle maalle, mikä tilanne vain pahenee seuraavan neljän vuoden aikana.
New York Times -lehden kirjoittajille talouskriisejä, jotka johtuvat esimerkiksi ympäristömääräyksistä, ei yksinkertaisesti tapahdu, tai jos tapahtuvat, vika on kapitalismissa. Jos Kalifornia kuitenkin voi edetä radikaaleilla tavaroiden kuljetusrajoituksilla, väistämättömiä tuloksia ei voi muuttaa. Ne merkitsevät korkeampia hintoja, tyhjiä hyllyjä ja lisää vaikeuksia niille, jotka eivät ole varakkaita. Newsomin politiikka on ainakin osittain syyllinen, mutta yhdistävätkö äänestäjät pisteet, varsinkin kun toimittajat eivät tee sitä?
Neljä vuosikymmentä sitten entinen Kalifornian kuvernööri miehitti Valkoisen talon. Koska tiedotusvälineet ja heidän hallituksensa liittolaiset eivät voineet kohdistaa skandaaleja Ronald Reaganiin, he kutsuivat häntä pilkallisesti "teflonpresidentiksi". Ottaen huomioon Newsomin lehdistötiedotusvälineissä saaman vauhdin, sen tosiasian, että Kaliforniassa on maan korkein köyhyysaste , tuhoisat ympäristölainsäädäntö ja yksi maan korkeimmista nettomuuttoasteista , voisi luulla, että näiden ongelmien merkittävin poliittinen arkkitehti maksaisi ainakin jotain poliittista hintaa.
Mutta mieti uudestaan. Jos koskaan on ollut "teflon" poliitikko, se on Gavin Newsom. Valmistaudu näkemään lukuisia valtamedian päihteitä, jotka esittelevät hänet puolijumalana. He ovat tulossa.
https://mises.org/mises-wire/will-gavin-newsom-become-new-teflon-politician
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti